Fargekoding

I læringen brukes det veldig ofte bøker og digitale hjelpemidler. Bøkene eies ofte av skolen og man kan derfor ikke bruke fargekoding som læringsstrategi direkte i bøkene. Men det er mot sin hensikt: du går ikke på skole for at hjelpemidlene ser tilsynelatende ubrukt ut, men for å ta til deg fagstoff!
Så spør gjerne om kopier av tekstene slik at du kan bruke de på en måte som hjelper deg effektivt i læringen.

Læringsstrategi FargekodingNår du går gjennom en tekst kan det være behjelpelig å markere visse ord eller deler av teksten mha av farger.
Du kan bestemme å knytte en verdi til forskjellige farger, f.eks.:

  • Gul: Overskriftene for paragrafer, samt visse svar på viktige spørsmål.
  • Rød: Viktige eksempler som forklarer poengene.
  • Grønn: Sammenheng: årsak og konsekvenser, oppsummeringen, og der du ser sammenheng i teksten.
  • Blå: Skrevne tall hvis de er viktige.

Begrepene kan du gjerne identifisere først ved å skumlese teksten eller hvis du vil være mer nøyaktig: å lage en 2-kolonnenotat.
Så kan du etterpå markere disse med fargene som ovenfor, slik at du kategoriserer de.